حوله خشک کن

حوله خشک کن

احتمالا نام حوله خشک کن به گوشتان خورده باشد، اما اطلاعات جامع و دقیقی در رابطه با کاربرد و طرز کار آن نداشته باشید.

طرز کار حوله خشک کن بسیار ساده است و همین موضوع نیز یکی از دلایل اصلی محبوبیت این رادیاتور در میان مردم و همچنین طراحان داخلی شده است.

اصلی‌ترین کاربرد حوله خشک کن، همانطور که از نامش نیز پیداست، خشک کردن حوله و لباس در فضای سرویس‌های بهداشتی و حمام است.

حوله خشک کن‌ها به طور کلی به دو روش کار می‌کنند. روش هیدرونیکی و روش الکتریکی.

در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری در ارتباط با حوله خشک کن و همچنین انواع طرز کار حوله خشک کن‌ها با شما در میان بگذاریم.

حوله خشک کن هیدرونیکی

حوله خشک کن چیست

حوله خشک کن که با نام شوفاژ حمام نیز شناخته می‌شود، دستگاهی است که به عنوان رادیاتور عمل کرده و فضای حمام یا سرویس بهداشتی را گرم و مطبوع نگه می‌دارد.

حوله خشک کن ها در ابتدا ظاهری بسیار ساده و شبیه شوفاژهای معمولی داخل خانه‌ها داشتند، اما افزایش گرایش مردم به خرید و نصب آن‌ها سبب گشت که انواع مختلفی از این شوفاژها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید و وارد بازار شوند.

انواع حوله خشک کن

حوله خشک کن یک رادیاتور است و مانند هر رادیاتور دیگری می تواند محیط را گرم کند.

طرز کار این دستگاه مشابه با یک رادیاتور معمولی است هر چند ممکن است تفاوت اندکی نیز داشته باشند.

طرز کار این دستگاه به این صورت است که آب گرم لوله های آن به گردش در می آید و از این طریق باعث می شود که رطوبت اطراف جذب شده و هم‌چنین به فضای اطراف گرما می بخشد تا محیط گرم و حوله ها خشک شوند.

کاربرد اصلی انواع حوله خشک کن ها با بسته به نوع آن ها نیست اما نوع آنها عملکرد متفاوتی با هم دارند و در مکان های متفاوتی از آن ها برای گرم کردنیا  خشک کردن حوله استفاده می شود.

حوله خشک کن هیدرونیکی

اصلی‌ترین و رایج‌ترین نوع حوله خشک کن‌ها،  حوله خشک کن‌های هیدرونیکی هستند.

این حوله خشک کن ‌ها، آب گرم را از پکیج و یا موتورخانه‌ها دریافت می‌کنند و این آب گرم را در میله‌های حوله خشک کن به گردش در می‌آورند.

گردش آب گرم در این لوله‌ها سبب تولید گرما در محیط می‌شود. این گرمای تولید شده علاوه بر اینکه قادر است رطوبت حوله و لباس را جذب کند، هوای داخل سرویس بهداشتی یا حمام را نیز گرم و مطبوع خواهد کرد.

حوله خشک کن هیدرونیکی با نام حوله خشک کن آبی نیز شناخته می‌شوند. حوله خشک کن‌های هیدرونیکی در جنس‌ها و طرح‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

نصب حوله خشک کن هیدرونیکی

برای استفاده از این نوع حوله خشک کن پس از نصب آن، باید فلکه‌ی آب را بگشایید تا آب گرم از پکیج یا موتور خانه دریافت شده و در لوله‌ها جریان یابد. چند دقیقه پس از باز شدن فلکه، گرما به فضای اطراف منتقل می‌شود و می‌توانید حوله و یا لباس خود را روی لوله‌های حوله خشک کن پهن نمایید تا رطوبت آن‌ها از بین برود.

حوله خشک کنهای هیدرونیکی نصب چندان ساده‌ای ندارند و برای نصب آن‌ها لازم است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. یکی دیگر از مزایای حوله خشک کنهای هیدرونیکی نسبت به حوله خشک کن‌هایی که طرز کار آن‌ها با استفاده از انرژی الکتریکی است، سرعت بالای حوله خشک کن‌ها در گرم شدن می‌باشد.

حوله خشک کن

حوله خشک کن الکتریکی

یکی دیگر از انواع حوله خشک کن از لحاظ عملکرد و طرز کار، حوله خشک کن الکتریکی است.

عملکرد حوله خشک کن الکتریکی با استفاده از نیروی برق می‌باشد.

در این حوله خشک کن‌ها المنت‌هایی داخل لوله‌های حوله خشک کن قرار می‌گیرند که که با وصل شدن حوله خشک کن به برق، روشن شده و موجب ایجاد گرما می‌شوند.

حوله خشک‌های الکتریکی با نام حوله خشک کن برقی نیز شناخته می‌شوند.

حوله خشک کن‌ های برقی نصب بسیار ساده و قابل درکی دارند اما باید با دقت بالایی نصب شوند زیرا انرژی برق ممکن است منجر به بروز رویدادهای خطرناک شود. پس بهتر است در نصب حوله خشک ‌های برقی  از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

حال که با طرز کار حوله خشک کن برقی آشنا شدید، شاید بهتر باشد طریقه استفاده از آن را نیز بدانید. برای استفاده از این نوع حوله خشک کن پس از نصب آن، باید سیم آن را به پریز برق وصل نمایید. پس از وصل شدن به برق، المنت‌های داخل لوله‌ها روشن می‌شوند و ایجاد گرما می‌کنند.

معایب حوله خشک کن

تفاوت حوله خشک کن هیدرونیکی و الکترونیکی

طرز کار حوله خشک کن الکتریکی کاملا متفاوت از حوله خشک کن هیدرونیکی بوده و بدون استفاده از نیروی گرمایی و یا آب عمل می‌کند.

 

لازم به ذکر است که حوله خشک کن الکتریکی، توان گرمایشی کمتری نسبت به حوله خشک کن‌های هیدرونیکی دارد و بیشترین حرارتی که می‌تواند تولید کند، بین 100 تا 150 وات است. برای گرم شدن حوله خشک کن‌هایی که طرز کار آن‌ها با استفاده از انرژی برق می‌باشد، حداقل 15 دقیقه زمان لازم است و همین موضوع یکی دیگر از معایب این نوع از خشک کن‌هاست.

حوله خشک کن  شیشه ای

حوله خشک کن شیشه‌ای دارای بدنه شفاف است. برای ساخت بدنه این حوله خشک کن از شیشه‌های مخصوص حرارتی استفاده می‌کنند‌.

این حوله خشک کن رنگ‌ها و ابعاد متنوعی دارند و به مانند یک تابلو نقاشی به دیوار وصل می‌شوند.

نکته مهم اینجا است که این سیستم‌های گرمایشی در برابر ضربات بسیار شدید آسیب پذیر هستند. از سوی دیگر برای مکان ها با متراژ زیادی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. زیرا معمولا قیمت بالایی دارند و افزایش تعداد آن‌ها در منزل نه تنها مصرف انرژی را بالا می‌برد، بلکه زیبایی ظاهری دکوراسیون داخلی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حوله خشک کن‌ آلومینیومی

حوله خشک کن‌های آلومینیومی از لحاظ اقتصادی یکی از به‌صرفه‌ترین انواع رادیاتورها هستند. اما یکی از معایب اصلی آن‌ها، ضعف در حفظ گرمایش است.

حوله خشک کن‌ آلومینیومی گرمای خود را در مدت کوتاهی از دست می‌دهند و به دلیل اتصال با سیستم گرمایشی و لوله‌های ساختمان ممکن است دچار زنگ‌زدگی و خوردگی شوند که ناشی از واکنش‌های شیمیایی در اثر تفاوت فلزها می باشد.

حوله خشک کن استیل

حوله خشک کن استیل یکی از رایج‌ترین انواع خشک کن است که در ساخت آن فولاد ضدزنگ به کار رفته و وزن آن نسبت به انواع دیگر رادیاتورها سنگین‌تر است و نصب آن زمان بیشتری می‌برد.

نکته مهم اینجا است که برای حفاظت از حوله خشک کن استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی، نیاز به یک لایه پوششی از رنگ وجود دارد.

حوله خشک کن شیشه ای

مزایای حوله خشک کن

یکی از مزایای حوله خشک کن استفاده از آن در مکان هایی است که محل مناسبی برای آویزان کردن لباس موجود نیست که امروز با آپارتمانی شدن ساختمان ها این کمبود به فراوانی مشاهده می شود.

با استفاده از حوله خشک کن  شما می توانید به جای چوب لباسی و پیدا کردن مکانی برای آویزان کردن لباس ها از این دستگاه بهره ببرید.

قابلیت روشن ماندن طولانی

اگر از رادیاتور های معمولی به طور بیست و چهار ساعته استفاده کنیم، باید هزینه های زیادی برای تامین انرژی آن ها بپردازیم اما با استفاده از حوله خشک کن می توانیم حمام و سرویس های بهداشتی ورودی ساختمان و سایر مکان هایی که در آن از حوله خشک کن بهره برده ایم را با هزینه کمتر همیشه گرم نگه داریم.

استفاده دکوراتیو

علاوه بر کاربرد در گرمایش، حذف رطوبت و میکروارگانیسم ها و خشک کردن حوله ها، حوله خشک کن جنبه تزیینی و دکوری دارد و می تواند به محیط زیبایی ببخشد.

کنترل رطوبت محیط

حوله خشک کن علاوه بر خشک کردن حوله و لباس‌ها می‌توانند با کنترل رطوبت و درجه حرارت، از رشد هرگونه قارچ و کپک در آشپزخانه و حمام جلوگیری کنند‌.

سازگاری با آب مناطق مختلف

حوله خشک کن ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با آب مناطق مختلف سازگاری داشته باشند. بنابراین فرقی نمی‌کند در کدام نقطه ایران زندگی می‌کنید و با چه نوع آبی سروکار دارید؛ این دستگاه با همه محیط‌های مختلف سازگار است.

برای گرم کردن محیط

حوله خشک کن ‌ها فقط مختص به حمام و دستشویی نیستند‌.

از حوله خشک کن به‌ عنوان یک وسیله گرمابخش در آشپرخانه‌ها، ورودی ساختمان، انباری‌ها، زیر زمین‌ها و حتی در اتاق‌های خواب کوچک نیز استفاده می‌شود‌.

تنوع بالا در شکل و ابعاد

انتخاب حوله خشک کن مناسب برای ساختمان‌ها بسته به عملکرد سیستم گرمایشی مرکزی آن دارد.

حوله خشک کن به دلیل اینکه دارای انواع مختلفی هستند بر اساس جنس، اشکال و ابعاد دسته‌بندی می‌شو‌ند و دست خریدار را برای انتخاب مناسب بر اساس دکوراسیون داخلی ساختمان باز می‌گذارند.

صرفه جویی در مصرف انرژی

حوله خشک کن را می‌توان در اتاق‌های کوچک نصب کرد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود‌.

قیمت مناسب

حوله خشک کن توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود.

به عنوان مثال می‌توانیم به شرکت ایران رادیاتور و ایساتیس اشاره کنیم.

میانگین قیمت این حوله خشک کن در بازار ایران از ۲۰۰ هزارتومن تا ۱0 میلیون است.

شما می‌توانید از بین این قیمت‌ها محصول مناسب و معقول خود را پیدا کنید.

نصب آسان

طراحی بیشتر حوله خشک کن‌ ها به‌صورتی است که این دستگاه‌ها به‌راحتی روی دیوار نصب شوند و فضای زیادی را اشغال نکنند.

این روزها بسیاری از افراد خودشان این وسیله را در خانه نصب می‌کنند.

هنگام نصب حوله خشک کن، یکی از مواردی که اهمیت بسیاری دارد، ارتفاع استاندارد نصب حوله خشک کن است

ارتفاع حوله خشک کن از کف بهتر است 90 تا 120 سانتی‌متر باشد.

البته ابعاد حوله خشک کن در اندازه ارتفاع حوله خشک کن از کف متاثر است. شیر رفت و برگشت حوله خشک کن برخلاف رادیاتورها پایین آن نصب می‌شود.

مزایای حوله خشک کن

معایب حوله خشک کن

از معایب حوله خشک کن این است که با پوشاندن بخشی از لوله ها و بدنه گرمایشی آنها انرژی مصرف شده برای زمان کوتاهی برای رساندن دمای اتاق بیش از حد یک رادیاتور از موانع خواهد بود.

نقص دیگر حوله خشک کن ها قدرت گرمایی ضعیف آنها است که به موقعیت لوله ها ارتباط دارد. و این امر به معنای معکوس حس همرفتی است که برای گرم کردن اتاق های بزرگ انرژی بیشتری لازم است که با این کار ارزش زیبایی شناختی را از دست می دهد.

راهنمای خرید حوله خشک کن

هنگام خرید و نصب حوله خشک کن به موارد زیر دقت کنید.

ظرفیت گرمایشی

پیش از انتخاب حوله خشک بدانید که به چه میزانی از گرمای خروجی نیاز دارید که حالت استاندارد آن به این صورت است که برای هر یک متر مربع از فضای مورد نظر مثل سرویس بهداشتی یا حمام چهارصد بی تی یو اس باید در نظر بگیریم و جهت اطمینان بیشتر باید میزان ظرفیتی که انتخاب می کنیم از ظرفیتی که محاسبه کرده ایم حدود ده درصد بیشتر باشد.

محل نصب

این موضوع به این بستگی دارد که شما در یک ساختمان مدرن زندگی می کنید یا یک ساختمان که از نظر بافت، سنتی است.

چون در ساختمان مدرن محل نصب سیستم بیشتر به این بستگی دارد که شما چه دکوراسیونی مد نظر دارید.

به خاطر اینکه در این ساختمان ها معمولا از در و پنجره ها و هم‌چنین دیوار های عایق استفاده شده است اما در صورتی که در ساختمان سنتی زندگی می کنید باید آن را به سرد ترین دیوار ممکن نصب کنید چون در این صورت کارکرد سیستم افزایش می یابد.

متراژ محل نصب

متراژ محیطی که می خواهیم در آن حوله خشک کن استفاده کنیم می تواند تعیین کند چه تعداد لول برای سیستم ما مناسب تر است.

مسلما اگر محیطی که می خواهید حوله خشک کن را در آن نصب کنید متراژ زیادی دارد باید حوله خشک کنی را انتخاب کنید که تعداد لول های آن زیاد تر است؛ برای مثال در دو متر مربع می توان از سیستمی با ده لول استفاده کرد و در سه متر مربع بهتر است از سیستمی با چهارده لول و در پنج متر مربع می توان از سیستمی با هیجده لول و هم‌چنین در فضایی با متراژ ده متر مربع بهتر است از سیستمی با بیست و چهار لول بهره برد.

ارتفاع

با توجه به تعداد لول ها  باید ارتفاع مناسب را انتخاب کنیم که به طور میانگین بین شصت سانتی متر الی هشتاد سانتی متر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *